V oblasti čistě elektrických aut (BEV) koluje nesmyslné množství nepravdivých informací. Já jsem si první BEV pořídil vysloveně proto, abych otestoval praktičnost při běžném okresním použití a jestli všichni ti křiklouni z autofór a pseudoodborníci mají pravdu, jak to je nepoužitelné. Mám najeto už více než 20tis km a za mě je to technologie o století jinde, a ke spalovacímu autu už se nikdy nevrátím. Pojďme tedy vyvrátit 10 nejznámějších mýtů:
1. Elektroauto je šunt - Toto je úplný nesmysl. Typ pohonu nemá s kvalitou auta nic společného. Je to výrobce od výrobce a auto od auta. Tak jak u spalováků jsou vozy různé kvality, platí to i pro elektrická auta. Pokud se svezete moderním elektrickým autem, pochopíte, že se s ním jezdí výrazně lépe.
2. Elektroauta hoří - Co na to říct. Hoří vše a zhořelo i pár EV a většinou ne z důvodu zahoření baterie. Rozhodně požár EV není taková "kovbojka" jak tvrdí pseudoodborníci. Baterie v autech nejsou jako baterie v mobilech/koloběžkách/kolech. Splňují výrazně přísnější kritéria kvality a bezpečnosti a jsou i jinak fyzicky vyrobeny. Zajímavé info o testu hoření baterie zde https://www.youtube.com/watch?v=JPeJXgsK2Zg&t=86s
3. Nikam to nedojede - Průměrná denní vzdálenost všech jízd v ČR v roce 2023 byla 30km. Na toto Vám bohatě stačí jakýkoliv elektromobil s pidibaterkou. Předpokládám, že jste inteligentní a nevezmete malé městké autíčko s malým dojezdem na výlet do Chorvatska. Při jízdách nad 1000km stejně každých cca 300km děláte zastávku. U moderní 800V architektury za cca 10minut nabijete dojezd 300-370km (https://whttps://www.bmw.cz/cs/all-models/x-series/ix3/bmw-ix3.html). Navíc většina uživatelů nabíjí z 90ti procent doma/v práci, tak ušetříte čas, protože na pumpu nemusíte vůbec jezdit.
4. V zimě s tím na dálnici umrznete - auta které patří na dálnice mají baterii od 70kW nahoru. Tepelné čerpadlo Vám v mrazech vytopí auto na 23stupňů a za 1hod spotřebuje cca 1kW. Předpokládám, že umíte počítat. Takže ano, když pojedete s úplně prázdnou baterií ve vánici a uvíznete v koloně, tak umrznete. Stejně jako když pojedete s prázdnou nádrží.
5. není to ekologické - nikdo netvrdí, že elektroauto je hyperúber zelené. BEV je lokálně bezemisní, tzn vedle něj můžete stát ve městě a nevychází z něj žádné škodlivé látky. Samozřejmě, že při výrobě vzniká CO2 stopa o něco vyšší než u spalovacího auta, ale toto se srovná po 15-70tis km u nabíjení z CZE energetického mixu, u nabíjení z FVE výrazně rychleji. V čase je pak BEV výrazně ekologičtější než jakýkoliv spalovák, protože spalovacím autům se v čase emise zhoršují. - https://www.youtube.com/watch?v=Om9RYTftVBo
6. není kde nabíjet - Ten kdo má RD, nemá problém. Další mohou nabíjet třeba v práci. BEV lze probozovat i když budete nabíjet třeba jen 1x týdně při nakupování v supermarketu. Ano, může se stát, že pro někoho, kdo nemá možnosti někde nabíjet BEV není vhodný vůz. Aktuálně je BEV výhodný pro ty, co můžou nabíjet doma, nebo v práci. Tzn nepotřebujete žádnou veřejnou ultrarychlou nabíječku s nesmyslnou cenou. Tu využijete jen při dlouhých jízdách. Zbytek je otázka infrastruktury. Když v severských zemích může být 220V zásuvka skoro u každého parkovacího místa (z důvodu zimy temperují motory, aby vůbec nastartovali), proč by to nešlo u nás?
7. je to drahé - pokud si jakýkoliv průměrný BEV srovnáte se spalovacím autem stejné specifikace (dynamika, výbava) zjistíže, že ceny jsou srovnatelné. Co zatím pokulhává je bazarová nabídka levných aut z důvodu, že elektroauta jsou tu s námi teprve chvíli. Bude chvíli trvat, než se v bazarech objeví slušné kusy za levnější peníze. Určitě ale nepočítejme s tím, že slušné auta budou za 100k. I u spalovacích aut za 100k koupíte spíš vrak než slušné auto.
8. baterie nic nevydrží - např. Ssangyong Torres EVX má záruku 1000000km na baterii https://www.ssangyong.cz/torres-evx
9. baterie se vyhodí na skládku - Baterie z aut mají sekundární život u FVE případně jako buffer. Žádný blázen nevyhodí baterii někde na skládku, obsahuje spousty drahých kovů a MUSÍ se recyklovat (jako všechny baterie). Účinnost recyklace se liší v závislosti na použité technologii a konkrétním složení baterie. U autobaterií oproti drobné elektronice je to vždy vyšší číslo, protože jsou prostě větší a technologicky jednodušší na recyklaci. Směrnice Evropské unie stanovuje, že 50% celkové hmotnosti shromážděných baterií musí být recyklováno. V praxi však moderní recyklační procesy dosahují vyšší účinnosti. Některé technologie umožňují aktuálně recyklovat až 95 % materiálů z baterií (obecně, ne jen aut). A předpoklad do budoucna je ještě vyšší procento. Například Mercedes buduje v německu velkou fabriku na recyklaci autobaterií. Jde o to, že tyto cenné zdroje nevyhodíme, ale recyklujeme pro následné použití a výrazně menší závislost na dodavatelích. Mě osobně to přijde jako výrazně lepší technologie než jen propálit nepředstavitelné množství ropy pánubohu do oken (s extrémně slabou účinností a negativní ekologickou stopou) a furt vozit další a další a být závislý.
10. jízda je bez emocí - Někdo k tomu, aby prožíval emoce potřebuje kravál a smrad. Většina řidičů má radši klid, plynulou jízdu a ticho. A když si svezete kvalitním BEV co má zrychlení jako hypersportovní spalovací auta, má kvalitní podvozek a dobře se řídí, pochopíte, že spalovacím autům odzvonilo. Neřeště co tvrdí někdo na autoforu, běžte si různé BEV vyzkoušet ideálně na delší dobu a uvidíte.