Spousta lidí si myslí, že dělat weby/grafiku vyžaduje studium, zkušenosti a praxi. Omyl! V současné době vzniká tolik nových webových studií se "špičkovým týmem" a "špičkovýma referencema", že to začíná být až podezřelé. Podívejme se tedy blíže na zoubek jendomu z nich (i c r e a t i v e r . c z - doména již aktuálně není funkční).
Nemáte knowhow ? Neumíte grafiku ? Nemáte tým ? Nemáte reference ? Nevadí. I tak můžete během jednoho dne vypadat jako excelentní webové studio s historií, top referencemi a špičkovým týmem.
1. Vlastní web
Stačí vzít třeba nejjednodušší CMS Wordpress, nasekat do něj líbivé texty a je to. Že to dobře nevypadá, protože sami si neumíte udělat grafiku a šablonu ? Nevadí. Kupte si už nějakou hotovou (třeba http://codex-themes.com/codeus/) a hned máte na první pohled profesionální vzhled. Co na tom, že si ji může koupit každý a přitom tvrdíte, že nabízíte unikátní řešení a máte vlastního grafika. Však oni klienti jsou beztak naivní a ničeho si nevšimnou. Ještě rozhodně nezapomeňte na velkou čtyřku sociálních sítí facebook/twitter/google+/linkedin, protože bez toho přece nemůže dnes nikdo podnikat.
2. Tým
Bez kvalitního týmu dnes nemůžete vypadat jako profesionálové. Že takové nemáte? Nevadí, vycucejte si je z prstu. Pro důvěryhodnost si nakupte fotky sympatických tváří (třeba z http://www.shutterstock.com/), doplňte líbívé popisky (rozhodně doporučuji výrazy jako CEO/SEO/PROJECT MANAGER atd.) a máme tým z říše snů.
3. Reference
Když už máme ten cca 6ti členný tým sympatických špičkových odborníků, musíme přece mít i odpovídající reference. Začíná to být už trochu nuda, ale použijeme opět stejnou fintu s prstem a cucáním. Nebuďte úzkoprsí, vytáhněte velké ryby jako CETELEM/KOFOLA/ZUNO/COLOURS atd. Čím větší, tím lepší, protože u tak velkých firem nikdo nedohledá/nekontroluje, že jste pro ně vlastně nikdy nic nedělali. Nebojte se vytvořit pocit, že máte desetileté zkušenosti i když jste si doménu registrovali před 2 měsíci a razítko z živnostenského listu je ještě vlhké. Jako zlatý hřeb večera udělejte screenshoty konkurenčních webových projektů a bezostyšně je zveřejněte u Vás na webu jako Vaši referenci. Přece to nikdo nebude dohledávat a kontrolovat.
4. Spamujte
Máte krásný web, spoustu nalhaných informací a pořád ten byznys nějak nefunguje. Co s tím? Ospamujte půl republiky, čert by v tom byl, aby se aspoň někdo neozval. Vytvořte tedy email s textem, který bude na první pohled vyvolávat pocit, že je psaný adresně příjemci. Kupte si databázi email adres ČR od prvního lumpa a pusťte se do toho. Pozor, je možné že by Vám zablokovali Váš primární firemní email, tak si radši vytvořte nějaký třeba na @centrum.cz nebo @seznam.cz a odesílejte to z něj. Nezapomeňte se podepsat jménem Vašeho fiktivního obchodního zástupce.
5. Podražte ceny konkurence
Pořád to nejde ? Asi jste drazí. Co na tom, že kvalitní webové projekty (i ty nízkonákladové) mají své nároky a tudíž cena musí odpovídat realitě. Nasaďte cenu bez ostychu nesmyslně nízko. 2-4tisíce za celý kompletní web bude optimální. To je přece cena, kterou je snad schopen překousnout každý ne ?
6. ....
Tady už opravdu nevím co dál radit. Došel jsem totiž k bodu, kde je většině jasné, jak by měl každý takový nýmand dopadnout. Ale kdo ví, třeba to tak opravdu funguje. Tak Hodně štěstí.
Pokud jste dočetli až sem a jste z řad klientů co mají zájem o nový web/redesign/grafiku/seo, neskákejte na špek těmto pseudoodborníkům. Sami oslovte autory webů, které se Vám líbí. Není přece problém si projít internet, shlédnout weby konkurence, nebo spolupracujících firem, případně se zeptat kamarádů podnikatelů kdo jim dělal web a jak byli spokojeni. Případně nebuďte líní a zavolejte na kontakty těch webů, které daná firma uvádí jako referenci a zeptejte se, jak byli s prací spokojeni. Vždy máte výrazně vyšší pravděpodobnost, že takto narazíte na solidní a zkušenou firmu, než když Vám někdo tyto služby nutí spamy nebo nepravdivou reklamou. Tento princip samozřejmě platí obecně a ne jenom v IT/WEB branži.